Microsoft OMS nya integration med Cherwell - bra exempel på fördel med att välja en av de globalt ledande ITSM lösningarna...

Råkade idag hamna på en webb "...dedicated to System Center Cloud and Datacenter Management" där man publicerat länkar till presentationer och videos från "Operations Management Suite (OMS) Sessions at Microsoft Ignite 2016" som hölls i Atlanta förra veckan.

Då jag tycker Application & Service Dependency Mapping är ett intressant område som jag följt de senaste åren, Microsoft köpte BlueStripe ifjol och därmed fått tillgång till Dependency Mapping teknologi och vi även får mycket frågor om Dependency Mapping kopplat till Cherwell Service Management (CSM) blev jag så nyfiken och började grotta ner mig...

Cherwell har för övrigt idag ett samarbete med Firescope gällande integration av Application Dependencies men tajtare integration med BlueStripe har även skymtats på CSM's Roadmap och en stor skillnad på Firescope och Microsoft OMS är naturligtvis att väldigt många svenska kunder redan har den senare.

Efter så ha scannat igenom ett par av sessionerna fann jag så det jag sökte. I såväl "Explore configuration and change management in Operations Management Suite" och "Uncover system and service issues of any app with Operations Management Suite" avhandlades integrationen med ITSM lösningar och där Microsoft presenterade integrationen med deras tre utvalda partners där detta tagits fram OOTB: Cherwell, Provance och ServiceNow. Att Provance är med bland de tre är rätt naturligt som nära Partner till Microsoft och Provance ITSM lösning även är baserad på Microsoft CRM. Som de just nu klart starkast lysande stjärnorna på den globala marknaden bland ITSM verktyg är det heller föga förvånande att ServiceNow och Cherwell är med bland de tre.

Det ska bli spännande att utvärdera Microsoft OMS med dess nya Application Dependency teknologi tillsammans med integrationen med Cherwell Service Management.

Helt klart är detta även ett väldigt bra exempel på fördelen med att välja en globalt ledande ITSM lösning...

LinkedIn Premium Insights - Intressant vid val av ITSM lösning...

Jag har under det senaste året regelbundet gått in på LinkedIn och noterat aktuellt antal anställda för de vanligaste ITSM leverantörerna. För oss på Synerity och det val av leverantörer vi själva har gjort och löpande fortsätter att göra är utvecklingen av antalet anställda hos en leverantör en av många viktiga bitar. Självklart stämmer inte LinkedIn siffrorna till 100% och tillväxten av antalet anställda säger inte allt men helt klart säger det samtidigt en hel del...

Tyvärr tycker jag att jag ser alldeles för lite fokus på hur en leverantör och lösning för tillfället mår och utvecklas vid upphandlingar. För egen del som partner och samma sak om jag var kund så vill jag ju välja en lösning som har ett positivt momentum på marknaden och vars framtid ser ljus ut. Viktiga frågor tycker jag således är:

  • Hur har utvecklingen av antalet anställda sett ut under de senaste åren?
  • Hur har utvecklingen av antalet kunder som använder lösningen sett ut under de senaste åren?
  • Hur har lösningen utvecklats senaste åren och hur ser aktuell Roadmap framåt ut?
  • Hur många utvecklare hos leverantören jobbar med just denna lösningen och hur har detta utvecklats senaste åren?
  • Vilka 3:e partslösningar finns det färdiga integrationer med och hur har utvecklingen sett ut gällande detta senaste åren? Finns någon form av Technical Alliance Partner program avseende detta och hur har detta utvecklats?
  • Hur ser det ut med lokala partners/kompetens idag och hur har detta utvecklats senaste åren?

I veckan insåg jag så att jag kan skrota mitt excel ark för detta i och med LinkedIn's nya Premium Insight funktionalitet. Snabbt och enkelt får jag så flertalet intressanta grafer presenterade om de olika leverantörerna inklusive nedanstående gällande utvecklingen av antalet anställda. Och precis som i mitt excel ark så är det Cherwell och ServiceNow som växer så det knakar medan kurvan för antalet anställda inte ser lika positiv ut för många andra...