LinkedIn Premium Insights - Intressant vid val av ITSM lösning...

Jag har under det senaste året regelbundet gått in på LinkedIn och noterat aktuellt antal anställda för de vanligaste ITSM leverantörerna. För oss på Synerity och det val av leverantörer vi själva har gjort och löpande fortsätter att göra är utvecklingen av antalet anställda hos en leverantör en av många viktiga bitar. Självklart stämmer inte LinkedIn siffrorna till 100% och tillväxten av antalet anställda säger inte allt men helt klart säger det samtidigt en hel del...

Tyvärr tycker jag att jag ser alldeles för lite fokus på hur en leverantör och lösning för tillfället mår och utvecklas vid upphandlingar. För egen del som partner och samma sak om jag var kund så vill jag ju välja en lösning som har ett positivt momentum på marknaden och vars framtid ser ljus ut. Viktiga frågor tycker jag således är:

  • Hur har utvecklingen av antalet anställda sett ut under de senaste åren?
  • Hur har utvecklingen av antalet kunder som använder lösningen sett ut under de senaste åren?
  • Hur har lösningen utvecklats senaste åren och hur ser aktuell Roadmap framåt ut?
  • Hur många utvecklare hos leverantören jobbar med just denna lösningen och hur har detta utvecklats senaste åren?
  • Vilka 3:e partslösningar finns det färdiga integrationer med och hur har utvecklingen sett ut gällande detta senaste åren? Finns någon form av Technical Alliance Partner program avseende detta och hur har detta utvecklats?
  • Hur ser det ut med lokala partners/kompetens idag och hur har detta utvecklats senaste åren?

I veckan insåg jag så att jag kan skrota mitt excel ark för detta i och med LinkedIn's nya Premium Insight funktionalitet. Snabbt och enkelt får jag så flertalet intressanta grafer presenterade om de olika leverantörerna inklusive nedanstående gällande utvecklingen av antalet anställda. Och precis som i mitt excel ark så är det Cherwell och ServiceNow som växer så det knakar medan kurvan för antalet anställda inte ser lika positiv ut för många andra...