Cherwell Service Management är idag utan tvivel en av de allra mest kompetenta lösningarna inom IT & Enterprise Service Management!

Vi på Synerity började att jobba med Cherwell Service Management år 2013, dvs ca 2 år innan vi startade Synerity, och idag är Synerity såväl den ledande Cherwell partnern i Sverige som en av de Cherwell partners i Europa med mest teknisk kompetens och certifieringar.

Cherwell gjorde entré på Gartners välrenommerade Magic Quadrant för ITSM lösningar år 2012 och sedan dess har man successivt klättrat för att idag klassas som en “Challenger”. En bra positionering på Gartners MQ innebär självklart inte att en viss lösning är bättre för varje kund, och dess unika behov, än en annan lösning som är sämre positionerad eller inte ens finns med på Gartners MQ. Samtidigt säger såväl Gartner MQ som andra rapporter från andra ledande analytiker-företag en hel del om hur en lösningen står sig i konkurrensen i stort och rörelsen från ett år till ett annat om lösningen har en uppåt- eller nedåtgående trend på marknaden. En stark marknadsposition innebär även flera fördelar inklusive att det är lättare att attrahera och hitta till nya kunder som att intresset från andra leverantörer att samarbeta och integrera sina lösningar ökar.

En annan av de mest erkända analytiker företagen är Forrester som i augusti 2018 kom med sin “Wave” rapport med ett bredare Enterprise Service Management fokus. Då de allra flesta kunderna vi är i kontakt med just är på väg att konsolidera antalet ärendehanterings-lösningar som används inom olika delar av verksamheten är denna rapporten väldigt aktuell. Med Cherwell’s flexibilitet och i det närmaste obegränsade möjligheter till anpassning av en implementation var det knappast till vår förvåning som Cherwell blev utsedd till en av ledarna.

CSM GUI.png
 Gartner Magic Quadrant for IT Service Management Tools

Gartner Magic Quadrant for IT Service Management Tools

 The Forrester Wave™: Enterprise Service Management, Q3 2018

The Forrester Wave™: Enterprise Service Management, Q3 2018


Cherwell Service Platform

Meta-driven arkitektur & kodfri anpassning

Cherwell Platform 2018-08-27_16-35-59.jpg

Cherwell Service Management (CSM) är byggt på en modern meta-data arkitektur som innebär en kraftfull, flexibel och snabb-konfigurerad plattform där man enkelt såväl kan anpassa Cherwell’s egenutvecklade lösningar som skapa sina egna lösningar och integrationer.

Flertalet andra Service Management lösningar är långt ifrån så anpassningsbara som CSM. I många fall är enda möjligheten att vända sig till leverantören och efterfråga en framtida utveckling till någon av de kommande versionerna. De lösningar som dock går att anpassa är istället ofta krångliga och kräver tillgång till exempelvis Java utvecklare. Här skiljer sig CSM kraftigt då dess “no code” baserade plattform innebär en betydligt lägre tröskel för att åstadkomma önskade anpassningar. Att det är enklare, går snabbare och kräver mindre specialistkompetens gör i sin tur att implementationskostnaden blir lägre. Eftersom kodbasen är helt separerad från applikationslagret kommer dina lösningar och anpassningar heller inte att sluta fungera när du uppgraderar till en ny version av CSM. Inte så dumt alls…


Varför kunder väljer Cherwell Service Management?

I tillägg till ovan har Cherwell Service Management för många egenskaper och kraftfulla funktioner för att alla ska få plats här men nedan några utvalda som bör nämnas:

  • CSM kan erhållas som en SaaS-lösning direkt från Cherwell alternativt som en licens för egen drift “On-premise” eller hos valfri driftpartner eller moln-tjänst. Genom CSM’s arkitektur är det enkelt att när som helst flytta CSM från ett driftsalternativ till ett annat.

  • Enkel “all inclusive” licensiering enbart baserad på antalet samtidiga handläggare. Detta innebär bl.a. betydligt enklare licensadministration och inga överraskningar i form av extra licenser som måste köpas till för olika saker och så fort det tillkommer nya användare. Samt, och inte minst - oftast väldigt mycket lägre licenskostnader! Licenserna går att välja om man vill köpa eller hyra.

  • CSM kommer “Out of the box” med stöd för bl.a. IT, HR, Facilities, Information Security, External Customer Service och SIAM.

Skärmavbild 2018-10-12 kl. 00.11.01.png
PINK.png
Pink mApp.png
  • Inom ITSM är CSM PinkVERIFY™ för 11st ITIL processer: Incident, Problem, Change, Configuration, Release, Service Request, Service Catalog, Event, Service Level, Service Portfolio och Knowledge Management.

  • CSM har ett kraftfullt flerspråks-stöd inklusive svenska. Flera olika språk kan användas parallellt och olika handläggare och slutanvändare kan använda olika språk på samma ärende.

  • Cherwell’s mApp (“mergeable applications”) teknologi gör det enkelt att, via “mApp Exchange” dela såväl mindre som större lösningar, tillägg och integrationer som Cherwell själva, partners eller kunder utvecklat. För mApp teknologin har Cherwell tilldelats utmärkelsen "Innovation of the Year" vid PinkElephant Excellence Awards.

  • Genom Cherwell’s Technical Alliance Partner program samarbetar Cherwell med många av de ledande leverantörerna och erbjuder tillsammans med dessa ett stort antal färdiga integrationer.


Några kunduttalanden


Cherwell Service Management översikt:

Cherwell IT Service Management (ITSM) översikt:


Senaste nytt om Cherwell:


Läs kunders omdömen om olika IT Service Management lösningar: