Cherwell förbättrar sin position ytterligare i Gartners nya Magic Quadrant för ITSSM verktyg

Gartner har så precis (24 Aug 2016) släppt deras nya "Magic Quadrant for IT Service Support Management Tools" och som alltid är det lika intressant att studera Gartners analys av marknaden och hur de anser den har förändrats från föregående år.

Det är absolut inga revolutionerade förändringar som skett från 2015 men vi gläds naturligtvis att den leverantör vi valt att satsa på klart förbättrat sin position såväl uppåt som en bit till höger. De andra som förbättrat sina positioner något är Heat och Servicenow medan framförallt CA och Landesk försämrat sina positioner. IBM är enda nya leverantören som lyckats tagit sig in på årets Magic Quadrant medan Hornbill tagits bort.

Viktigt att tillägga är naturligtvis att Gartners MQ riktar sig primärt till Gartners egen kundbas vilka i huvudsak är större företag och organisationer. Gartner MQ bör i första hand ses som en generell statusuppdatering och marknadsanalys och är inte avsedd att säga att en viss lösning är bättre än en annan för ett enskilt företag eller organisation med dess unika förutsättningar.

Gratis tillgång till rapporten kan fås här

Läs gärna även tidigare Gartner analytikern Jarod Greens's blogginlägg "My First Take: Four Takeaways from the Gartner Magic Quadrant for ITSSM Tools 2016" här.