IT Operations Management (ITOM)

 
 

IT Operations Management (ITOM) är det dagliga operativa arbetet

ITOM & IT operations management

IT Operations Management (ITOM) är praxis, processer och rutiner för att hantera och säkerställa en kostnadseffektiv IT-drift. ITOM går ofta obemärkt förbi och fungerar som den ”osynliga handen” som håller mjukvara, hårdvara och tjänster i gång, varje dag dygnet runt. När incidenter inträffar är det ITOM-”teamen” de första att reagera och ITOM-praxis används för att snabbt få i gång saker och ting. Att lära sig mer om IT Operations Management hjälper dig att förstå vad som händer bakom kulisserna och hur vi kan hjälpa dig att hålla dina kritiska applikationer och infrastruktur i gång.

ITOM är en viktig komponent i alla företag. Den används för att säkerställa att IT-systemen är säkra, pålitliga och kompatibla. ITOM hjälper också till att effektivisera processer och minska manuellt arbete, vilket gör att du kan fokusera på mer proaktiva uppgifter. Genom att optimera ITOM kan du säkerställa att era IT-system fungerar effektivt vilket ger en bra grund för en framgångsrik IT-drift.

I den här texten kommer vi att definiera ITOM och lära oss mer om hur det funkar. Vi lyfter fram ITOM:s fördelar och utmaningar och skapar en grund för att komma igång.

ITOM beskriver de enskilda processer och tjänster som administreras av en IT-avdelning – detta inkluderar administrativa processer, stöd för hård- och mjukvara samt tjänster för interna och externa kunder. Effektiv ITOM säkerställer tillgänglighet, prestanda och effektivitet för en organisations tjänster och processer.

ITOM definierar metoderna som IT använder för att hantera tjänster, support och driftsättning för att skapa kontinuitet, kvalitet och tillförlitlighet.

 
 

Vanliga funktioner inom ITOM

ITOM

ITOM säkerställer att infrastruktur, tjänster, och applikationer är stabila och tillgängliga.

Nätverk och kommunikation
Inkluderar den utrustning som behövs för att tillhandahålla extern och intern kommunikation för en organisation – detta inkluderar konfigurering av nätverk, reglering av kommunikation med externa servrar via brandväggar, säkerhet och hantering av interna system så som till exempel telefoni

Servicedesk och support
ITOM omfattar tjänster och problem som bland annat kommer från servrar, nätverk och virtuella datorer. IT-driftschefer är ansvariga för att kommunicera och informera om incidenter, hantera säkerhetskopiering av data, implementera katastrofplaner och kontrollera tillgänglighet.

ITOM Fresh

Servrar och övriga enheter
IT-drift administrerar servrar, virtuella maskiner och andra enheter, samtidigt som de spelar en nyckelroll i den dagliga hanteringen av servrar som hanterar kritiska företagsapplikationer. Ansvarsområden kan inkludera korrigering, uppgradering och underhåll. ITOM är också ansvarig för IT-tillgångar som stationära datorer, surfplattor, mobila enheter, telefoner och bärbara datorer.

Säkerhet, tillgänglighet och prestanda
Är områden som är viktiga inte minst när företaget expanderar och behovet av tekniken, programvaror och andra tillgångar ökar. ITOM tar ansvar för detta ständigt växande utbud av tjänster och lösningar. Dess främsta prioritet är att se till att alla dessa tjänster och tillämpningar är stabila, säkra och tillgängliga för användning.

Övervakning och ”larm” (Event management)
Övervakning av nätverk, servrar, IP-adresser och switchportar, hantering av bandbredd och nätverkskonfigurationer, analys av brandväggsregler, loggar och policyer, spårning av applikationsanvändning och övervakning av lagringsenheter är ITOM.

Övervaka tillståndet för tjänster och infrastruktur och reagera på lämpligt sätt på de händelser av vikt som dyker upp. Event Management tillhandahåller intelligent händelse- och varningsanalys för att säkerställa kontinuitet i dina tjänsters prestanda. Event Management tar emot och bearbetar händelser via din ITOM/ITSM plattform.

 

Fördelar med ITOM och hur kommer du igång

Effektiv ITOM ger en rad fördelar för organisationen. Detta inkluderar att förutsäga problem, minimera användarens påverkan, automatisera flöden med mera. Vilket leder till minskade kostnader, ökad säkerhet, förbättrad kundnöjdhet, ökad produktivitet.

Förutse problem
ITOM-system/plattformar hjälper till att samla in och tolka data. Data som samlas in inkluderar data från moln, IT-infrastruktur, loggar, mätvärden och händelser.

Minimera användarens påverkan
ITOM gör det möjligt att förhindra vissa problem innan de uppstår, då hjälper ITOM dig att minimera effekten för slutanvändare innan de någonsin upplever ett problem.

ITOM låter dig identifiera grundorsaker snabbare och med förbättrad noggrannhet, genom att korrelera förändringar och incidenter. Du kan utnyttja insikter för att samarbeta mellan team samtidigt som du utlöser åtgärder baserade på guidade rekommendationer för att eliminera avbrott, serviceförsämringar och ytterligare stärka personalen.

Automatisera arbetsflöden över team
ITOM ger möjlighet att automatisera arbetsflöden mellan team för att eliminera onödiga manuella processer och överlämningar, vilket ger din personal kraftfulla, handlingsbara insikter som enkelt kan delas mellan team. En inlärd kunskapsbas förkortar återhämtningstiderna, vilket förenklar repetitiva uppgifter när du har förbyggda spelböcker och arbetsflöden med låg kod/ingen kod.

Utmaningar med ITOM

Datasäkerhet
Team som fokuserar på att tillhandahålla enheter, nätverk och programvara kommer så småningom att stöta på datasäkerhetsproblem. Lyckligtvis kommer ditt team inte att vara det första att göra det. De flesta team kommer att dela upp känsligt arbete i ett arbetsflöde som riktar sig mot dessa sårbarheter och säkrar dem steg för steg. Att dokumentera det arbetsflödet och använda ett bra verktyg för att hantera det kan säkerställa att ditt team vidtar de åtgärder som krävs för att säkra dina mest värdefulla tillgångar.

Automation
Många team ser till automatisering för att förbättra effektiviteten och säkerheten i sina arbetsflöden. Frågan blir snabbt vilken insatsnivå som motiverar det kostsamma arbetet med att skapa en automatisering? Processer som är alltför automatiserade lämnar lite utrymme för nyanser och problem som är underautomatiserade tar för mycket tid och ansträngning. Många strategier börjar med fokus på antal uppgifter och automatiserar det som en kollega behöver göra mer än en gång om dagen.

ITOM vs. ITSM

ITOM är en del av IT Service Management, eller ITSM. Se ITSM som helheten av aktiviteter som en organisation utför för att hantera IT-tjänster. ITOM är den delen som handlar om de dagliga aktiviteterna som fokuserar på att underhålla infrastruktur, enheter, komponenter och applikationer.

Även om båda är strategier för IT-hantering, är IT-tjänstehantering (ITSM) och ITOM två olika koncept.

ITSM inkluderar aktiviteter som en organisation gör för att hantera IT-tjänster genom hela livscykeln, inklusive strategisk planering, tjänstehantering, servicedesk, tjänsteförbättringar och förändringar medans ITOM tar hand om de dagliga aktiviteterna.

ITOM-lösningar

Syneritys ITOM-plattformar hjälper din organisation att göra proaktivt arbete till verklighet genom att förutsäga problem innan de påverkar användare eller verksamheten, förebygga problem, automatisera arbetsflöden och förändra hur dina IT-team samarbetar. Syneritys ITOM-lösningar tillhandahåller praktiska insikter i ITOM-arbetet och låter dig nyttja funktioner för att snabbt återkoppla och leverera data från dina digitala tjänster och hålla dina digitala tjänster igång 24/7.

 

Kontakta oss gärna med era frågor och funderingar gällande ITOM.