Fagerhult
Historien om Fagerhult tog sin början i Småland redan för 80 år sen när grundaren Bertil skapade en lampa i julklapp till sin mamma. Alltsedan dess har företaget fortsatt att producera förstklassiga belysningslösningar som förbättrar människors välbefinnande.
Fagerhults Belysning AB är en del av koncernen Fagerhult Group, som totalt omfattar cirka 4 100 anställda i 27 länder runt om i världen. Den svenska fabriken i Fagerhult finns kvar där allt en gång startade, och har genom åren byggts ut ett fyrtiotal gånger. Med hållbarhet och uppkopplade lösningar i centrum fokuserar man på produktion för kontor, skola, hälso- och sjukvård, retail samt utomhusapplikationer.
När behovet uppstod för företaget att börja titta på ett nytt ärendehanteringssystem, som på sikt skulle kunna vara gemensamt för hela verksamheten, föll valet på Freshservice med Synerity som lokal samarbetspartner.
– Fagerhult saknade ett verksamhetsgemensamt ärendehanteringssystem och därför fick vi upp ögonen för Freshservice. Det var viktigt att hitta ett framtidssäkrat system som kunde fungera i många olika delar av verksamheten. Vi bjöd in folk från många olika avdelningar för att vara med och utvärdera de olika alternativen för att hitta ett system som många kände för och som uppfyllde behoven, berättar Astrid Hägg, Operational Developer på Fagerhult Belysning AB.
– Vi genomförde även en kartläggning över de olika system vi använde i organisationen för att se vilka som skulle kunna ersättas av Freshservice. Vår avdelning digitalisering och data analytics är ganska ny och vi har i uppgift att hjälpa verksamheten med att automatisera och digitalisera sina processer. Fördelen med Freshservice är framför allt att det är väldigt enkelt att jobba i systemet och det känns som att de ligger i framkant av utvecklingen, fortsätter hon.
Att införa en helt ny lösning i organisationen kan dock innebära en del utmaningar och det gäller att ha en god förankring i verksamheten. Målet har även varit att bli så självgående som möjligt gällande systemet och där upplever Astrid att Synerity varit ett väldigt bra stöd.
– Jag skulle säga att Fagerhult generellt sett är en organisation som vill framåt och som har lätt för att ta till sig ny teknik. Samtidigt har många av våra medarbetare varit länge i företaget och är vana vid att jobba på ett visst sätt. Men jag upplever att det oavsett ålder och bakgrund finns en nyfikenhet och en positiv känsla för att vilja utvecklas och lära sig mer.
“Fagerhult saknade ett verksamhetsgemensamt ärendehanteringssystem och därför fick vi upp ögonen för Freshservice. Det var viktigt att hitta ett framtidssäkrat system som kunde fungera i många olika delar av verksamheten.”
– Vår utgångspunkt har hela tiden varit att vi vill kunna göra så mycket som möjligt själva i systemet, och inte bli så konsultberoende. Där har Synerity varit ett jättebra stöd och har hjälpt oss att växa in i systemet och visat hur man kan bygga. Ett bra exempel på en effektivisering är integrationen mot en av våra leverantörer där vi köper in hårdvara. Nu slipper vi göra inköpen manuellt vilket sparar både tid och pengar. Vi har även byggt upp en hantering av licenser som har gett oss en bättre översyn. Jag tror absolut att Freshservice kommer att vara en viktig del i att ytterligare öka kvaliteten på vårt arbete, avslutar Astrid Hägg.
– Jag upplever att vårt samarbete fungerat väldigt bra och att Fagerhult kommit med många spännande idéer som utmanat oss att hitta nya lösningar. Båda parter har lärt sig otroligt mycket längs vägen och målet har hela tiden varit att de ska kunna bli så självgående som möjligt i systemet. Förväntningarna var höga, och då känns det extra roligt att kunna få till en bra leverans, konstaterar Daniel Söderlund, Solution Consultant på Synerity.
Utmaningen:
Fagerhult hade behov av hitta ett verksamhetsgemensamt ärendehanteringssystem som uppfyllde de olika avdelningarnas kravprofiler och som ligger i framkant vad gäller nyttjandet av ny teknik.
Lösningen:
Fagerhult landade i att Freshservice var den lösning som bäst uppfyllde deras behov, och såg stora fördelar i att det är lätt att arbeta i systemet oavsett nivå. Synerity har fungerat som en kompetenspartner och problemlösare som väglett implementeringen, hjälpt medarbetarna att växa in i systemet och visat hur man kan bygga vidare och utveckla lösningen. Målet har varit att genom kunskapsöverföring göra Fagerhult så självgående som möjligt i systemet och undvika att bli konsultberoende.
Utfallet:
På Synerity är vi glada att ha fått möjligheten att hjälpa Fagerhult med att implementera ett nytt ärendehanteringssystem. De har bidragit med många spännande idéer och frågeställningar som utmanat oss att utvecklas och hitta nya lösningar. Vi ser fram emot att även fortsatt vara ett bollplank och en stöttepelare till Fagerhult där vi tillsammans tar lösningen vidare till nya höjder!